Stress Tips

  •  Stress verminderen door te bewegen

Als je hoofd vol zit dan is het moeilijk om te ontspannen. Daarom is het beter om juist actie te ondernemen en iets praktisch op te pakken, zoals bewegen.

Als reactie op stress produceert je lichaam het hormoon adrenaline. Door lekker te gaan bewegen kun je dit hormoon op een praktische manier afbreken. Je zult merken dat zo’n drie kwartier matig tot intensief bewegen je heel veel goed zal doen.

Regelmatig bewegen helpt je met stress omgaan, en helpt stress verminderen. Je maakt je hoofd leeg, er worden gelukkigmakende stofjes aangemaakt in je hersenen en je voelt je direct meer ontspannen.

Vind je het lastig om te gaan bewegen? Maak het jezelf dan lekker makkelijk. Je hoeft niet persé te sporten, je kunt ook het huis lekker soppen (is behoorlijk intensief en rustgevend), sporten op je Wii of een lekkere wandeling maken. Maar sla deze stap niet over. Ga bewegen als je last hebt van stress, en blijf regelmatig bewegen om jezelf te beschermen tegen stress.

  • Neem controle over je gedachten

Pak een vel papier en schrijf op welke zaken er op dit moment allemaal spelen in je leven. Waar ben je allemaal mee bezig? Over welke projecten en taken probeer je je aandacht op dit moment te verdelen?

Door even je hoofd leeg te schrijven krijg je overzicht. En dit overzicht geeft je controle.

In je hoofd worden taken en gedachten gekoppeld aan emoties. Hierdoor worden ze meestal uit proportie getrokken. Taken die totaal niet belangrijk zijn houden je de hele dag bezig terwijl de echt belangrijke dingen blijven liggen.

Schrijf je hoofd leeg, en ervaar hoe makkelijk het wordt om prioriteiten te stellen. Stress wordt veelal veroorzaakt door een gebrek aan prioriteiten!

  • Doe iets makkelijks

Stress komt vaker voor bij mensen die creatief en ondernemend zijn. Je wilt van alles doen, en hierdoor raak je overbelast.

Als ondernemend persoon vind je het moeilijk om echt te ontspannen. Het voelt nutteloos om dagenlang niets te doen om te herstellen. Geef jezelf liever de bevrediging van het afronden van wat nuttige taken.

Maar maak het jezelf niet te moeilijk. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je maar één belangrijke taak afrondt vandaag, en dan vrij hebt. Of doe iets in het huishouden of de tuin. Gun jezelf het gevoel dat je iets hebt bereikt, dat je je dag nuttig hebt besteed, en geef jezelf duidelijke grenzen.

  • Vul vitaminetekorten aan

Een gestrest lichaam verbruikt vitaminen en mineralen in een verhoogd tempo. Daarom is het belangrijk om extra oplettend te zijn op vitaminetekorten.

Het kan slim zijn om extra te letten op je inname van o.a. vitamine c, magnesium, calcium en vitamine B. Door je voeding aan te vullen met verse groenten, ongebrande noten, zaden en volkoren producten kun je je lichaam blijven voorzien van deze belangrijke voedingsstoffen zodat je lichaamsprocessen ook onder stress goed blijven functioneren.

 

  • Vermijd suiker en eet gezond

Als je gestrest bent dan is je lichaam uit balans geraakt. Doordat je hormonen uit balans zijn kun je extra trek krijgen in zoetigheid en ongezonde snacks. Probeer deze verleiding te weerstaan als je snel uit deze situatie wilt komen.

Voed je lichaam met een evenwichtig en gezond eetpatroon en probeer suiker te vermijden. Dat betekent dat je beter kunt afzien van snoep, wit brood, alcohol en frisdranken. Daarnaast is ook caffeine in tijden van stress een hele slechte keus, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert.

 

  • Mediteer en let op je ademhaling

Gebruik meditatie als medicatie. Wanneer je een beetje tot rust bent gekomen dan kan meditatie je verder tot rust brengen.

Meditatie begint bij de ademhaling. Word je bewust van je ademhaling, en voel hoe je in tijden van stress hoog en oppervlakkig ademhaalt. Als je het gevoel van stress wilt verminderen, haal dan rustig en diep adem via je buik.

Vervolgens kun je in een rustige omgeving gaan zitten of liggen, en je tien minuten lang proberen te focussen op je ademhaling. Dat is in het begin lastig, maar het wordt iedere keer makkelijker.

Door te mediteren verlaag je je hartslag, verminder je de aanmaak van stresshormonen, verlaagt je bloeddruk en wordt je geest helderder.